Tridec – systemy osi skrętnych

6 minut czytania
Leave a comment

Dzięki systemowi osi skrętnych TRIDEC naczepa jest zwrotniejsza i łatwiejsza w prowadzeniu.System kierowania TRIDEC obniża także zużycie opon w naczepach.

Nowoczesny ruch uliczny stawia coraz większe wymagania kierowcom i pojazdom. Coraz większe zagęszczenie ruchu, więcej rond, wąskie przejazdy przez miejscowości i obszary przemysłowe wymagają od kierowcy koncentracji, ale także nowoczesnych systemów skrętnych w pojazdach, ułatwiających dojazd do miejsca za- i rozładunku.

Rozwiązanie – osie skrętne. Dzięki zastosowaniu mechanizmów skrętu osi TRIDEC (HF-E i HF-S) znacznie polepsza się zwrotność naczepy. Wyposażona w skrętne osie naczepa pozwala na uzyskanie lepszej zwrotności w porównaniu np. z konwencjonalnym zestawem z przyczepą. Dzięki systemowi osi skrętnych TRIDEC zestaw z naczepą jest bardziej zwrotny, potrzebuje mniej miejsca. To ułatwia przejazdy przez wąskie uliczki, pokonywanie ciasnych zakrętów. Systemy osi skrętnych znajdują zastosowanie w pojazdach dystrybucyjnych, niskopodwoziowych o dużym rozstawie kół, dedykowanych dla transportu ciężkiego. Płynne pokonanie zakrętów często nie jest możliwe bez systemów wspomagających kierowanie.

System HF-S pozwala na mniejsze zużycie opon. Naczepa wyposażona w system TRIDEC HF-S w sposób niewymuszony pokonuje ciasne zakręty. Ma to wpływ na mniejsze zużycie bieżnika ogumienia naczepy. Jednocześnie zmniejsza się niebezpieczeństwo uszkodzenia opony przez krawężniki czy inne przeszkody. Opony nie tylko dłużej wytrzymują, ale nadają się także do bieżnikowania. Zwłaszcza w transporcie dystrybucyjnym z dużym udziałem dróg miejskich i krajowych, a małym autostrad, po krótkim czasie następuje z tego tytułu zwrot kosztów. Przykładowo trwałość opon zestawu z naczepą, przejeżdżającego 20 proc. autostradą i 80 proc. drogami krajowymi i miejskimi, bez kierowania osiąga ok. 40000 km. W naczepie kierowanej, przy takim samym zastosowaniu, trwałość ogumienia zwiększa się do ok. 120000 km. Kolejne oszczędności w zastosowaniu kierowanych osi TRIDEC HF-S w naczepie to małe zużycie paliwa. Mniejsze ścieranie bieżnika i mniejszy opór toczenia na zakrętach prowadzi bez wątpienia także do mniejszego zapotrzebowania na paliwo.

Zdalne sterowanie. TRIDEC Tritronic to uniwersalne zdalne sterowanie dla wszystkich funkcji hydraulicznych w naczepie. Z nową generacją elektronicznego sterowania i zdalną obsługą radiową dla osi kierowanych TRIDEC rozwinął uniwersalną obsługę wszystkich hydraulicznych i elektrycznych funkcji w naczepie. Za pomocą tylko jednej części obsługującej i poprzez jedną jednostkę sterującą. Do tego należy – obok manualnego kierowania osi naczepy np. w transporcie ciężkim – także możliwość ustawienia wysokości jazdy (w zakresie 550 mm), ustawienie hydraulicznej rampy i łabędziej szyi czy też regulowanie hydraulicznych podpór. Tritronic 2 składa się z urządzenia sterującego, kompaktowego bloku zaworów dla wszystkich urządzeń hydrauliki w pojeździe oraz z poręcznego, wielofunkcyjnego pilota do obsługi radiowej. Do tego dochodzą różne czujniki, np dla kąta odchylenia koła kierowanego czy dla wysokości jazdy. Umożliwiają one m. in. poziomowanie nastawienia zabudowy, nawet na nierównym podłożu (poziomowanie naczepy z systemem HF-E możliwe jest w zakresie 3-7 stopni). 

Pilot do zdalnego sterowania oferuje najlepszy komfort obsługi dzięki przejrzystemu układowi klawiatury, łatwemu w odczycie menu i czytelnemu wyświetlaczowi. Obudowa urządzenia jest wodoszczelna i można jej używać przy każdej pogodzie. Na wyświetlaczu LCD kierowca może łatwo odczytać przyporządkowanie wszystkich funkcji, tak że błędna obsługa jest w dużej mierze wykluczona. Kolorowe oznaczenia na wyświetlaczu sygnalizują błąd lub ostrzeżenia, które trzeba uwzględnić podczas obsługi. Poprzez zdalną obsługę można nastawić wszystkie parametry systemu. Wybór funkcji działa za pomocą pięciu, oznaczonych cyframi, przycisków wyboru. Sygnał LED pokazuje, która funkcja jest aktywna. Przyciski „Page up/down” pod ekranem służą do przewijania menu do przodu oraz do powrotu. Centralnie umiejscowione zostały przyciski sterowania z funkcją do dołu, do góry oraz w lewo, w prawo. Środkowy przycisk „OK” potwierdza każdy wybór. Przekazanie wszystkich rozkazów następuje bez połączenia kablem, poprzez połączenie Bluetooth. Dzięki temu obsługa jest możliwa zarówno z kabiny kierowcy, jak i bezpośrednio przy pojeździe. W ten sposób można sterować manewrami naprowadzania naczepy podczas jazdy z prędkością do 20 km/h z kabiny kierowcy, podczas gdy kierowca np. podczas wyjazdu może stać z boku rampy lub z tyłu pojazdu. Wyświetlacz pokazuje siłę sygnału połączenia radiowego oraz stan naładowania baterii. Zasilenie w prąd urządzenia następuje przez EBS/ABS. Komputer steruje elektrycznymi i hydraulicznymi funkcjami poprzez blok rozprowadzający. 

Zaprojektowany przez TRIDEC blok zaworów nadaje się dla wszystkich hydraulicznych funkcji w naczepie i zastępuje zwyczajowo stosowane pojedynczo wbudowane sterowania hydrauliczne każdej części konstrukcji. Blok zaworów można załadunku. Dzięki połączeniu zawieszenia kół HF-O z progresywnym kierowaniem naczepa staje się nadzwyczaj zwrotna. Zwłaszcza w transporcie dystrybucyjnym pojazd wyposażony w HF-O profituje z zalet systemu kierowania osi naczepy – niespotykanej zwrotności i bardzo małego zużycia opon. Dzięki eliminacji obudowy mostu między kołami wysokość podłogi może mieć zaledwie 320 mm. Dzięki temu można urzeczywistnić w naczepie o wysokości całkowitej 4,0 m dwa obszary załadunku, każda o wysokości 1,8 m, oferujących miejsce dla 50 europalet o wysokości 1,75 m. Możliwe jest też w tym przypadku opuszczanie na zawieszeniu pneumatycznym podłogi. 

Wbudowanie zawieszenia kół Tridec HF-O jest proste, ponieważ wszystkie częrozszerzać do 8 hydraulicznych urządzeń. W przypadku, kiedy brakuje zaopatrzenia w prąd lub jest ono uszkodzone, blok zaworów można obsłużyć także manualnie za pomocą pompy ręcznej. W ten sposób możliwa jest obsługa w nagłych wypadkach lub bez ciągnika.

TRIDEC HF-O: Kierowane niezależne zawieszenie kół dla naczep piętrowych. Dzięki ulepszonemu, kierowanemu zawieszeniu kół Tridec HF-O można wygospodarować więcej powierzchni ładunkowej. Niezależne zawieszenie kół umożliwia ekstremalnie niską podłogę ładunkową, która potrzebna jest dla niskopodwoziowych naczep, wind ładunkowych, naczep piętrowych o wysokim ści jak mechanizm kierujący, poduszki zawieszenia pneumatycznego i zderzak są wstępnie zmontowane w jedną jednostkę. Konstruktor pojazdów może umieścić całą jednostkę z konstrukcją nośną naczepy w przewidzianych dla użytkownika miejscach. 

Koszt konserwacji dla zawieszenia kół TRIDEC HF-O jest bardzo niewielki, gdyż użyte wysokowartościowe materiały i konstrukcje składowe są odporne na korozje i brud. Zawieszenie kół HF-O jest łatwe do konserwacji. 

Nowe rozwiązanie TRIDEC jest godne polecenia dla firm wykonujących transport ładunków ponadgabarytowych.

Udostępnij: